چگونه مانند یک متخصص در گوگل جستجو کنیم؟
نوشته شده توسط : ساحل


اگر با دنیای دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید، می‌دانید که دقت بر روی جزئیات زیاد مهم است زیرا تقریباً امروزه هر فردی که یک سایت یا شبکه اجتماعی را گردانیدن می‌کند با کلیت بازاریابی دیجیتال آشنایی دارد، اما تمرکز بر روی جزئیات است که او را به موفقیت می‌رساند.

دنیای دیجیتال مارکتینگ هر روز در حال پیشرفت است و شما به عنوان فردی که در این عرصه تکاپو می‌کند، باید خود را موظف به یادگیری جدیدترین روش‌ها و متدهای بازاریابی دیجیتال کنید. فرقی ندارد که مدیر تیم بازاریابی دیجیتال، خبره فرآوری و بازاریابی محتوا، کارشناس سئو و بهینه سازی سایت و ... هستید. داشتن اطلاعات به‌روز برای پیشرفت‌تان بایسته است.

با این حال، مطالعه همیشگی مطمئناً امری وقت‌گیر است و می‌تواند برنامه‌ی کاری شما را کمی مختل کند. به این ترتیب باید با استفاده از ترفندهایی زمان خود را به بهترین شکل مدیریت کنید.

اجازه بدهید ریشه-بن-بیخ مطلب را بگویم. گوگل، نه تنها به عنوان بزرگترین پلتفرم تبلیغات و بازاریابی، بلکه به عنوان بهترین موتور جستجوی جهان نقش مهمی در حیات ما دارد. حال اگر فردی هستید که در اینترنت کار و جنبش بازرگانی دارید و از این روش گذران زندگی می‌کنید، اهمیت گوگل برایتان دوچندان می‌شود.

به نظر من، هر فردی که به نوعی در عالم دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارد (به خصوص خبره سئو و بازاریاب محتوا) باید گوگل را مانند کف دستش بلد باشد!

شاید تصور کنید که استفاده از گوگل چندان مشکل نیست و فقط کافیست آن چه در ذهن داریم را در گوگل تایپ نماییم و دکمه جستجو را خپگی دهیم. شدنی است این برداشت برای یک کاربر عادی گوگل صحیح باشد، اما برای فردی که به طور تخصصی در اینترنت تکاپو می‌کند این گونه نیست. بهتر است بگویم که جستجوی حرفه‌ای در گوگل خود، یک تخصص است.

مطمئناً برای شما هم قبل آمده که عبارتی را در گوگل جستجو کرده‌اید، ولی نتایج دلخواهتان را در 3 صفحه ابتدایی پیدا نکرده‌اید. این احد از ایرادات کبیر گوگل است که برخی از سایت‌های نامرتبط و گاهاً اسپم را در نتایج جستجو نمایش می‌دهد.

خب، در چنین شرایط چه باید کرد؟ 10 صفحه ابتدایی نتایج جستجوی گوگل را تک تک جستجو کنیم؟ خیر! این شغل بسیار خسته کننده و زمان‌بَر است. در این شرایط، کافیست بدانید چگونه باید در گوگل جستجو کرد. با به کارگیری اپراتورهای جستجو گوگل (Google Search Operators) نه تنها سررسید جستجوی خویش را کاهش می‌دهید، بلکه نتایج دقیق‌تر و مرتبط‌تری نیز دریافت خواهید کرد.

استفاده از اپراتورهای جستجوی گوگل اصلاً سخت نیست و شما می‌توانید به راحتی از آن‌ها در جستجوهای روزمره‌تان بهره‌گیری کنید. چگونه؟ خب، در پیوستگی همین نوشتار به شما آموزش می‌دهم که جستجوی حرفه‌ای در گوگل چگونه سپریدن می‌شود.

اپراتورهای جستجوی گوگل (Google Search Operators) چه هستند؟
گوگل، اپراتورهای جستجو را به این شکل تعریف کرده است:

علائم، کدها و کلماتی که در جستجوی خود وارد می‌کنید تا نتایج دقیق‌تری را گرفتن کنید.

در واقع، اپراتورهای جستجو، میانبرهایی برای دریافت نتایج دقیق‌تر هستند. زمانی که شما از اپراتورهای جستجو کاربرد می‌کنید، در راستی به گوگل می‌گویید که نتایج جستجو را به شکل خاصی فیلتر کند. بنابراین، به جای آنکه صفحات متعددی از نتایج جستجوی بی ربط به دست آورید، تنها شمار کمی لینک پیوسته را در نتایج جستجوی گوگل اخذ خواهید کرد.

البته ناگفته نماند برای اینکه اپراتورهای جستجو به نکویی به یادتان بماند، بهتر است در لحظه آن‌ها را آزمون کنید زیرا تعدادشان کم نیست!

همچنین، باید یادآوری کنم شدنی است همگی این اپراتورهای جستجو در جستجوهای پارسی عمل نکنند یا به دلیل تهیدستی- نداری محتوای فارسی در اینترنت، نتایج‌شان ملموس نباشد. به همین دلیل سعی کردیم مثال‌های آورده شده در این نوشتار از هر دو زبان پارسی و انگلیسی باشد که خب، اگر به دنبال محتوای به‌روز و تخصصی به سایر زبان‌ها هستید، برایتان فرق چندانی ندارد.

در پیوستگی خواهید دید اپراتورهای جستجوی گوگل، چگونه جستجوی حرفه‌ای در گوگل را میسر می‌کنند.

دریافت تمام نتایج گوگل
به طور عادی، بیشتر کاربران به تعقیب همۀ نتایج جستجو هستند. برای این پیشه کافیست عبارت مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید.

اپراتورهای جستجوی گوگل Google Search Operators چه هستند؟

یافتن نتایج مرتبط با یک واژه کلیدی (اپراتور نقل قول " ")
فرض کنید قصد دارید در ارتباط با گوشی‌ آیفون در گوگل جستجو کنید. برای مثال عبارت گوشی آیفون 6 را در گوگل جستجو می‌کنید. به نتایج جستجو دقت کنید:

یافتن نتایج مرتبط با یک کلمه کلیدی (اپراتور نقل قول " ")

با یک نگاه سطحی به نتایج جستجو، متوجه می‌شوید که تمام نتایج نشان دیتا شده لزوماً به گوشی آیفون 6 مرتبط نیستند. برای مثال احد از لینک‌های این جستجو، درباره گوشی آیفون 6 اس است. اگر نتوانید در جستجوی خویش ریزبین باشید، مطمئناً پاسخی که به دنبالش هستید را پیدا نخواهید کرد.

خب، گرد از روش‌های جستجوی حرفه‌ای در گوگل استفاده از علامت نقل قول" " است. پیمان دادن واژه کلیدی بین علامت نقل قول به گوگل می‌گوید تنها نتایجی را نشان دهد که این واژه کلیدی در آن استفاده شده است.

به این ترتیب نتیجه جستجوی شما به شکل زیر خواهد شد:

یافتن نتایج پیوسته با یک واژه کلیدی (اپراتور نقل قول " ")

حال، گوگل نتایجی را به شما اثر می‌دهد که در عنوان‌شان از کلمه کلیدی "گوشی آیفون 6" کاربرد شده است.

خارج کردن یک کلمه از نتایج جستجو (اپراتور منفی –)
گوگل به نمایش نتایج نامرتبط برای یک کوئری جستجو، شهرت دارد.

فرض کنید می‌خواهید مقالاتی درباره روابط ایران و عراق مطالعه کنید. مشکل این است که با جستجوی واژه کلیدی "ایران و عراق"، بیشتر نتایجی که نگریستن می‌کنید در ارتباط با پیکار فوتبال بین تیم‌های ایران و عراق است.

کلمات کلیدی سرچ شده در گوگل

خارج کردن یک واژه از نتایج جستجو (اپراتور منفی –)

در چنین شرایطی، برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل کافیست با قرار دادن علامت (-)، کلمه‌ی مورد نظر را از نتایج جستجو حذف کنید. برای مثال می‌توانید واژه "فوتبال" یا "ورزش" را از جستجوهای خویش حذف کنید. توجه داشته باشید که بین علامت "-" و کلمه باره عقیده فاصله نباشد.

خارج کردن یک واژه از نتایج جستجو (اپراتور منفی –)
نتیجه این جستجو را با تصویر بالا مقایسه کنید

این شغل به شما کمک می‌کند لغایت اغلب صفحاتی که درباره مسابقات ورزشی ایران و عراق هستند را از نتایج جستجو حذف کنید.

خارج کردن چند واژه از نتایج جستجو (اپراتور منفی –)
با استفاده از روش قبل، می‌توانید چندین واژه را از نتایج جستجوی خود خذف کنید. برای این شغل کافیست از اپراتور منفی به هر تعداد که بیچارگی دارید در جستجوی خویش بهره‌گیری کنید. پروا داشته باشید بین هر کلمه‌ای که می خواهید از نتایج حذف شود، فاصله پیمان دهید.

خارج کردن چند کلمه از نتایج جستجو (اپراتور منفی –)

خارج کردن عبارت Exact Match از نتایج جستجو
اگر با به کارگیری ترفندهای بالا، باز هم به نتیجه دلخواهتان نرسیده‌اید، می‌توانید از گوگل بخواهید که یک عبارت را عیناً از نتایج جستجو حذف کند. در راستی این اپراتور جستجو، ترکیبی از اپراتور جستجوی نقل قول ("") و اپراتور جستجوی منفی (-) است.

برای این کار کافیست از علامت منفی (-) کاربرد کرده و عبارت مورد عقیده خود را در علامت نقل قول قرار دهید.





:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: